از سيستمهاي رايج تخليه و بارگيري گوگرد مي توان به دو نوع ريلي قطاعي و ريلي موازي اشاره نمو د . در سيستم ريلي موازي گوگرد از طريق تسمه نقاله وار د برج پركن متحرك شده و اين برج به موازات اسكله حرك ت نموده و بدين ترتيب مي تواند بر ( shiploader) انبارها و خن هاي كشتي ، اشراف داشته باشد .
بر خلااف سيستمهاي فوق در سيستمهاي ريلي قطاع ي ، برج پرك ن بر روي اسكله براي تخليه گوگرد بين خن هاي كشتي حركت نمي كند . در اين حالت حركت عرضي به حركت دوراني تبديل شده است.
با اين روش فضاي كمتري از اسكله براي جابجايي برج پركن مصرف خواهد ش د . اما مزيت اصلي اين نوع برج پركن ها بخاطر ايمني و آلودگي كمتر نسبت به مدلهاي ريلي موازي مي باشد . اين موضوع بدليل آنست كه اين برج پركن ها به صورت ثابت دراسكله نصب مي ش وند در نتيجه مي توان به سادگي توسط يك تسمه نقاله سر پوشيده ثابت گوگرد را از انبار به برج پركن منتقل نمو د .در حاليكه در روش ريلي موازي اين امكان نيست و در بسياري اوقات مجبور به استفاده از تسمه نقاله هاي روباز مي باشيم كه هم از نظر آلودگي و هم از نظر ايمني مناسب نيست.
محل تخليه گوگرد به روش shiploader
يكي از بنادري كه از اين سيستم براي عمليات تخليه گوگرد استفاده مي كند بندر مودي در شهر ونكوور كانادا است .
در این سیستم از برج پركن مورد استفاده و انبار روباز در بندر مودي در شهر ونكوور كانادا استفاده می شود اما بدليل آنكه انبار مورد استفاده در اين بندر به صورت روباز مي باشد ، آلودگي ناشي از گرد و غبار گوگرد در محيط اطراف از مو ارد نگران كننده زيست محيطي است كه مورد توجه مسئولين مربوطه نيز قرار گرفته است .
سيستمهاي تخليه و بار گيري گوگرد در بنادر ايران
در ايران در سه بندر پتروشيمي ماه شهر، بندر خدماتي پارس و بندر عباس عمليات تخليه و بارگيري گوگرد به انجام مي رسد. در بندر عباس ، بارگيري گوگرد به كشتي بدون استفاده ازسيستم برج پركن صورت مي پذيرد.در بندر خدماتي پارس واقع در عسلويه نيز در حال حاضر تخليه گوگرد بدون استفاده از برج پركن صورت مي پذيرد. متاسفانه يك دستگاه برج پركن كه بدين منظور در اين بندر خريداري شده بود بدليل رعايت نكردن مسايل ايمني در هنگام نصب دچار مشكل شد و سقوط نمود. در حال حاضر عمليات تخليه و بارگيري در اين بندر توسط يك مجموعه انتقال موقت مشتمل بر نوار نقاله ، مخازن گوگرد و دريچه هاي بارگيري كاميونها بوده كه در سال جاري نصب و به بهره برداري رسيده است تنها در بندر پتروشيمي ماه شهر عمليات تخليه گوگرد توسط برج پركن متحرك به انجام مي رسد كه آن هم بدليل رعايت نكردن موارد ايمني توضيح داده شده در بخش 2 ، بحث آلودگي آن مطرح مي باشد.
نتيجه گيري:
حمل و نقل كالاهاي خطرناك در مناطق بندري و تخليه و بارگيري و انبارداري آن به منظور اطمينان از ايمني اشخاص كه در آن مناطق كار و يا در مجاورت آن مناطق زندگي مي كنند و همچنين براي تاسيسات و محيط زيست بندري بايد مورد توجه قرار گيرد. حين حمل و نقل گوگرد همواره خطر آلودگي حاصل از پراكندگ ي ذرات گوگرد وجود دار د لذا به منظورحفظ ايمني، كاهش آلودگي و كنترل كامل آن ، به كارگيري از تجهيزات زير در كنار موارد مطرح شده در بخش 2 ضروري است:
-1 استفاده از انبار سرپوشيده گوگرد در محوطه بندري
-2 استفاده از برج پركن متحرك به منظور كاهش ضايعات و يا پسماند گوگرد در هنگام بارگيري به كشتي
-3 استفاده از سيستم تسمه نقاله سرپوشيده به منظور انتقال گوگرد از انبار به برج پركن اگر در مورد آلودگي تمهيدا ت پيشگ يرانه انجام نشود ، خطرات بسياري براي سلامتي انسان بدنبال خواهد داشت . گوگرد براي حيات دريايي نيز يك خطر بالقوه بشمار مي آيد بنابراين فراهم آوردن امكان بارگيري بدون آلودگي ، از درجه بالاي اهميت برخوردار است.
یک دیدگاه بگذارید